Training uitgelicht: Loopbaanoriëntatie in de Vakroute

Gepubliceerd: 24 maart 2015

Loopbaanoriëntatie wordt in het nieuwe vmbo steeds belangrijker. In plaats van het te zien als los onderdeel, loopt loopbaanoriëntatie vanaf nu als ‘rode draad’ door de opleiding van een leerling. Voor scholen betekent dit een veranderingsproces. Ook voor Vakcolleges. Daarom organiseert Vakcollege Groep sinds kort de training ‘Loopbaanoriëntatie in de Vakroute’. Een succesvolle training, die al door meerdere docententeams van Vakcolleges gevolgd wordt. Margrieta Bakker is als onderwijsadviseur van Vakcollege Groep betrokken bij de training.

 

Wat is het doel van de training?
“Het belangrijkste doel van deze training is het schrijven van een plan van aanpak voor loopbaanoriëntatie. Het tweede doel is ‘werken als professioneel leerteam’. De training is gebaseerd op de leercirkel voor professionele teams, waarbij het team zelf verantwoordelijk is voor het gehele proces van informatie verzamelen, het conceptualiseren, uitvoeren, reflecteren en bijstellen van het plan van aanpak.”

Wat doen docenten tijdens de training?
“De deelnemers verkennen eerst de verschillende loopbaancompetenties. Hoe kunnen zij deze competenties toepassen in hun eigen loopbaan?
Daarna gaan ze bepalen welke opdrachten je bij deze loopbaancompetenties kunt bedenken voor de leerlingen. Het team bepaalt de visie op loopbaanoriëntatie en stelt hiervoor bijpassende doelen op. Daarna vindt er een inventarisatie plaats van wat er in de school al gebeurd. Dit overzicht wordt naast de nieuwe visie en doelen gelegd, waarna er een herschikking en aanvulling plaatsvindt van activiteiten voor loopbaanoriëntatie. Vervolgens wordt de opbouw van het loopbaandossier bekeken en beslist het team op welke manier zij dit willen gaan vormgeven.
In de tweede bijeenkomst presenteren de teams hun plan van aanpak en de gekozen vorm voor het loopbaandossier. Met elkaar bespreken we op welke manier dit plan van aanpak het beste binnen de school kan worden geïmplementeerd.”

Waarom is het zo moeilijk om loopbaanoriëntatie te implementeren op school?
"Men denkt vaak dat loopbaanoriëntatie alleen bestaat uit gastlessen, stage en bezoeken aan het ROC. Ten onrechte. Loopbaanoriëntatie is veel meer en vindt altijd en overal plaats, dus ook thuis of op de sportclub. Niet iedereen is zich hier van bewust. Door binnen de school op zoek te gaan naar momenten waar de loopbaancompetenties een rol kunnen spelen, kan men een figuurlijke rode lijn aanbrengen en zo loopbaanoriëntatie binnen het gehele curriculum verweven.
Daarnaast zullen de reflectie- of loopbaangesprekken een belangrijke plaats gaan innemen. Tijdens deze gesprekken help je de leerlingen terug te kijken op opdrachten of activiteiten, en zo te reflecteren op hun kwaliteiten en motieven. Vervolgens worden de leerlingen geholpen, door de juiste vragen te stellen, vooruit te kijken. Welke opdrachten of activiteiten zou je nu willen doen om meer over jezelf te ontdekken? Dit betekent dat we steeds meer op zoek moeten naar wegen om gepersonaliseerd leren vorm te geven."

Waarom zouden alle docenten deze training moeten volgen?
“Ik denk niet dat alle docenten deze training moeten volgen. Ik zou adviseren om op school een team samen te stellen, dat verantwoordelijk is voor het implementeren van loopbaanoriëntatie. Wel zouden alle docenten de training ‘Het voeren van loopbaangesprekken in de Vakroute’ moeten volgen, om zich bewust te worden van de schakel die zij zijn in het proces van loopbaanoriëntatie van de leerling. In deze training leren ze bijvoorbeeld om de juiste vragen te stellen.”

Meer info over de training ‘Loopbaanoriëntatie in de Vakroute?’ Mail naar info@vakcollegegroep.nl.