Ontwikkeling instrumenten met SLO

Gepubliceerd: 17 april 2014

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt Vakcollege Groep samen met SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, instrumenten uit waarmee Vakcolleges een doorlopend beroepsgericht examenprogramma vanaf leerjaar 1, 2 of 3 kunnen ontwerpen.

Bij het ontwerpen van het programma wordt niet alleen naar de inhoud gekeken, maar ook naar vragen als: Wat moet er veranderen in de wet- en regelgeving om een doorlopend programma goed vorm te geven? Hoe ziet een lessentabel voor een doorlopend programma eruit? Wat betekent het voor de inrichting van het team? Welke competenties hebben docenten nodig? 

In de eerste fase van dit project is onderzocht welke kansen de vernieuwing in het beroepsonderwijs biedt bij het vormgeven van de Vakroute en welke knelpunten om een oplossing vragen. In de tweede fase, die binnenkort start, zullen de instrumenten zoals voorbeeld-lessentabellen en voorbeeld-PTA’s worden ontwikkeld die Vakcolleges kunnen gebruiken bij het vormgeven van een doorlopende Vakroute vanaf de onderbouw. Dit gebeurt in samenwerking met enkele vertegenwoordigers van Vakcolleges. Het project loopt tot 1 september 2014.